جذب سرمایه گذار مهمترین مشکل فرآیند تبدیل ابداع و ایده به کالا است

مدیر یک شرکت دانش بنیان فعال در عرصه ملی تولید نرم افزار گفت: برای تقویت روند پیشرفت اقتصادی در کشور باید مسیر تولید ایده به محصول تجاری هموار شود و مشکلات آن که جذب سرمایه گذار مهمترین آنهاست ،شناسایی و رفع شود.

جذب سرمایه گذار مهمترین مشکل فرآیند تبدیل ابداع و ایده به کالا است

جذب سرمایه گذار مهمترین مشکل فرآیند تبدیل ابداع و ایده به کالا است

امید باقری از مدیران یک شرکت دانش بنیان در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: متاسفانه اکنون ایده های بسیار زیادی در مرکز اختراعات ثبت می شود ولی اغلب قابلیت عمومی کردن را ندارد. تبدیل ایده به محصول تجاری یک فرآیند است که در ابتدا باید نگاه بازار محور رو رفع نیازهای عمومی و یا بخشی از جامعه را داشته باشد.
وی همچین گفت: برای خودکفایی اگر ساز و کار فرآیند تبدیل ایده به محصول و کالا به درستی تعریف شود و اصطلاحات و اقدامات کاملا تعریف شده و دارای مرجع مشخصی باشد،هر ایده یک ورودی است که در صورت داشتن شاخص هایی که از قبل تعریف شده اند به یک خروجی قابل اطمینان خواهد رسید و قطعاً در این مرحله هم باید حمایت کننده مالی برای جذب این خروجی تعریف شده باشد که بالاترین اشکال فعلی الان در همین مرحله است.
این پژوهشگر ارشد حوزه نرم افزار بر نیازسنجی صحیح بخش های مختلف جامعه توسط محققان تاکید کرد و گفت: پژوهشگران فعال در عرصه تولید باید در فاز اول پژوهش های مبتنی بر اساس نیازسنجی صحیح بخش مورد نظر خود را به درستی دراختیار داشته باشند تا محصول تولیدی آن ها قابلیت جذب سرمایه در بخش دولتی و یا خصوصی را داشته باشد.
وی با تاکید بر سرمایه گذاری بیشتر صنایع مختلف در بخش پژوهش و تجربه دیگر کشورها در این زمینه گفت: بررسی کشورهای موفق در حوزه صنعت و تولید نشان می دهد که در ساختار صنعتی کشورهای توسعه یافته واحدهای R8D تحقیق و توسعه بسیار پویا و به روز عمل می کنند و این اقدام سبب می شود تا صنعت مرتبط سالها زنده و با دوام و با قدرت لازم در عرصه رقابت های بین المللی و حتی داخلی عمل کند. 
وی توضیح داد: به طور مثال اکنون کشور هلند بالاترین میزان اعتبار بودجه پژوهشی را برای تبدیل شدن به هوشمندترین کشور دنیا به خود اختصاص داده است که به طبع افزایش تولید ملی این کشور در آینده و مزیت رقابتی آن را به همراه خواهد داشت.
باقری در مورد توان رقابتی فناوری های بومی با فناوری های مشابه وارداتی گفت: اکنون در بسیاری از حوزه ها فناوری های بومی به ویژه حوزه نرم افزار های کاربردی در کشور درحال رشد چشمگیری است اکنون بعضا به علت مسایل مختلف شرایط رقابت نرم افزار های بومی با مشابه خارجی بیشتر است و در صورت حمایت های کلان می توان بسرعت در این زمینه نیازهای جامعه را پاسخگو بود.
این محقق و تولید کننده نرم افزار در حوزه وب توضیح داد: مثلاً یک ERP خارجی یا نرم افزار موسوم به مدیریت برنامه ریزی منابع سازمانی ،حداقل بالای 200 هزار دلار هزینه دارد اما نرم افزار ایرانی بسیار کم هزینه تر است. علاوه براین با مهندسی دوباره می توان بسیاری از این نرم افزارها را در داخل کشور تولید و عرضه کرد.
وی خواستار حمایت بیشتر مسوولان از تولید کنندگان داخلی در عرصه نرم افزار شد و گفت: به نظر می رسد برای افزایش توان رقابتی تولید کنندگان داخلی در این عرصه باید تمهیدات بیشتری در نظر گرفته شود زیرا بسیاری از تولید کنندگان داخلی از بنیه ضعیف مالی برخوردار هستند و اگر ساز و کار وام های با بهره کم در بانک ها برای این نوع شرکت ها در نظر گرفته شود می توان به رشد آنها امیدوار بود،زیرا هزینه پژوهش و همچنین طی کردن مراحل تبدیل فکرد و ابداع به تولید ، بسیار زمان بر و پر هزینه است. بنابراین نگاه کلان تر دولت درحمایت از ساز و کار فن آوری بومی راهگشای بسیاری از پژوهشگران، تولید کنندگان و فناوران داخلی در عرصه های مختلف از جمله حوزه وب خواهد بود.
پانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری از بیست و سوم تا بیست و ششم آذرماه با حضور بیش از 200 دانشگاه، دستگاه اجرایی، موسسات و شرکت های دانش بنیان در محل نمایشگاه های دائمی تهران در روزهای 23 تا 26 آذر ماه برگزار شد.
در این نمایشگاهها دهها طرح تحقیقاتی و فناوری توسط محققان و پژوهشگران سراسر کشور ارائه شده است.

سال ها همراهی بزرگان صنعت پخش افتخار ماست.

با ما در تماس باشید