تکنیکهای ایجاد مزیت رقابتی در بازارهای بحران زده

زمانی که اوضاع بیرونی چندان مساعد نیست و در درون شرکت نیز حرکتی برای کنارآمدن با این مشکلات رخ نمی دهد کاملاً مشخص است که این رویه به سمت سقوط جایگاه شما در بازار می انجامد

تکنیکهای ایجاد مزیت رقابتی در بازارهای بحران زده

تکنیکهای ایجاد مزیت رقابتی در بازارهای بحران زده

زمانی که بازار و اقتصاد دچار آشفتگی می شود غالباً شرکتها سعی می کنند سنجیده تر و محتاط تر عمل کنند. به خصوص زمانی که این آشفتگی ها سیر افزایشی نیز داشته باشد احتیاط شرکتها بیشتر خواهد شد.

اما انتخاب این رویه چندان به سود آنها نبوده و در شرایط سخت اقتصادی و بازارهای آشفته به زودی از چرخه رقابتها کنار گذاشته می شوند. زیرا زمانی که اوضاع بیرونی چندان مساعد نیست و در درون شرکت نیز حرکتی برای کنارآمدن با این مشکلات رخ نمی دهد کاملاً مشخص است که این رویه به سمت سقوط جایگاه شما در بازار می انجامد. تنها چیزی که می تواند شرکتها را از این سقوط نجات دهد این است که همچنان با انرژی و توان بیشتری به دنبال ایجاد مزیتهای رقابتی جدید باشند و وجه تمایز بین خود و رقیبان را همچنان حفظ کنند. در این مقاله به بعضی از راهکارهایی که میتواند منجر به ایجاد مزیت رقابتی شود می پردازیم:

یک) حفظ نوآوری

بسیاری از شرکتها به اشتباه فکر می کنند که با نوآوری محصول یا خدمات در دوران بحرانهای اقتصادی فقط خودشان را دچار دردسر و هزینه اضافی میکنند . در حالی که این یک حقیقت است که شما تحت هر شرایط اقتصادی که قرار دارید باید به فکر نوآوری در کسب و کار خودتان باشید. چراکه در دوران بحران و تلاطم های اقتصادی نیز همچنان رقابت در بازار وجود دارد و اتفاقاً هر شرکتی که بتواند متناسب با این بحرانها ، نوآوریهای سودمند به بازار عرضه کند می تواند سود بیشتری نیز از آن خود کند ، خریداران بیشتر از این شرکت ها استقبال خواهند کرد تا شرکت هایی که دچار رکود و تکرار در تولید محصول یا عرضه خدمات شده اند. 

دو) حفظ استعدادها

یکی دیگر از اقداماتی که ممکن است برخی از شرکت ها از روی ناآگاهی به آن روی بیاورند این است که در دوران آشفتگی های بازار و اقتصاد ، دست به تعدیل نیرو می زنند تا از هزینه ها و مخارج خودشان کم کنند و این در حالی ست که این اقدام نه تنها سود از دست رفته را به آنها باز نمی گرداند بلکه استعدادها و نیروهای کارآمد خود را نیز از دست خواهند داد و این زمینه هایی برای تحمیل ضررهای بسیاری برای آنها خواهد شد. بهتر است سعی کنید در این شرایط ، نیروهای کارآمد و با استعداد خود را حفظ کنید و با تکیه بر توانایی های آنها همچنان برای حفظ جایگاه خودتان در بازار تلاش کنید.

سه) حفظ و به کارگیری تکنولوژی های پیشرفته

برخی از شرکت ها از آنجایی که فکر می کنند تکنولوژی و فن آوری به روز تر و پیشرفته تر ممکن است هزینه های زیادی را به آنها تحمیل کند بنابراین سعی می کنند زمانی که بازار و کسب و کار دچار رکود شده است به تکنولوژیهای قدیمی تر روی بیاورند که هزینه های کمتری را برای آنها در پی داشته باشد ، یا در صورتی که تکنولوژی آنها همچنان متعلق به سالهای گذشته است به کار کردن با آن ادامه دهند ولی با خرید تجهیزات و فن آوریهای پیشرفته تر سرمایه خود را از دست ندهند. این تصور نه تنها برای آنها سود آور نیست بلکه موجب می شود بازار را برای رقبا در عرضه کالاهای پیشرفته و با تکنولوژی بهتر  خالی کنند.

چهار) حفظ بخش تحقیق و توسعه

در شرایط بد اقتصادی ، بخش تحقیق و توسعه خود را گسترش داده و قوی تر کنید. تقویت این بخش در دوران بحران اقتصادی به شما کمک می کند تا شناخت بیشتری از بازار موجود به دست آورید و متناسب با آن محصولات مناسبی را به بازار عرضه کنید و هم اینکه از تکنولوژی روز دنیا نیز عقب نمانید.

پنج) حفظ جرأت ریسک

ممکن است شرایط اقتصادی به قدری بد به نظر برسد که جرأت ریسک را از شما بگیرد. از آنجا که ریسک کردن از الزامات هر کسب و کاری است و یک ریسک حساب شده و به موقع می تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند پس بهتر است این توان و جرأت را در شرایط بد اقتصادی هم حفظ کنید چرا که ممکن است یک خطر کوچک ولی حساب شده و با پیش بینی عواقب آن و همچنین آماده کردن شرایط در صورت شکست می تواند به رشد شما کمک کند و همچنان کسب و کار شما را از اینکه چهره رکود به خود بگیرد دور نگه دارد.

شش) حفظ استانداردها

بزرگترین اقدام اشتباه در دوران بحران اقتصادی این است که استاندارد کالا یا خدمات خود را پائین بیاورید. اگر شرایط اقتصادی نامساعد شما را چنان نگران کند که با کاهش استانداردهای خود سعی کنید هزینه های کمتری را صرف کنید مطمئن باشید که دیر یا زود تمامی سهم خود در بازار را از دست خواهید داد. علاوه بر این تمامی زحمات قبلی شما برای بالا بردن جایگاه تان در بازار و معرفی یک محصول یا خدمت استاندارد و قابل اعتماد از بین خواهد رفت.

منبع : پارک بازاریابی ایران

 

سال ها همراهی بزرگان صنعت پخش افتخار ماست.

با ما در تماس باشید