بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ)

اصطلاح بازاریابی دیجیتال از دو دهه پیش تاکنون به عنوان زیرمجموعه‌ای از مدیریت بازاریابی و نیز مدیریت تبلیغات مورد اشاره قرار می‌گیرد.

بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ)

بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ)

اصطلاح بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) از دو دهه پیش تاکنون به عنوان زیرمجموعه‌ای از مدیریت بازاریابی و نیز مدیریت تبلیغات مورد اشاره قرار می‌گیرد. اما با توجه به توسعه فناوری اطلاعات طی سال های اخیر، افزایش متوسط زمان آنلاین بودن کاربران، استفاده گسترده از موبایل و افزایش ضریب نفوذ اینترنت در جهان، امروزه به عنوان یک دانش و تخصص مستقل مورد توجه قرار می‌گیرد.
سایت HubSpot که از سایت‌های معتبر در حوزه بازاریابی دیجیتال و استراتژی محتوا محسوب می‌شود در تعریف بازاریابی دیجیتال به این نکته اشاره کرده است که این عبارت، یک چتر مفهومی محسوب می‌شود.
به عبارت دیگر، به جای اینکه بتوان تعریف مستقیمی برای آن ارائه کرد، بهتر است همه‌ی آن تکنیک‌ها و ابزارهایی را بشناسیم که زیر عنوان دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرند.
اگر چه تعریف واحدی از بازاریابی دیجیتال در دست نیست، اما به نظر می‌رسد بتوان تعریف زیر را تا حد خوبی، فصل مشترک توضیحات رایج در زمینه بازاریابی دیجیتال در نظر گرفت:

بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه همه ابزارها و فعالیت‌هایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار می‌گیرند.


ابزارهای بازاریابی دیجیتال

موارد زیر، نمونه‌هایی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شوند:

بازاریابی توسط موتورهای جستجو (SEM) 
بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو)
بازاریابی محتوا (Content Marketing)
بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
تبلیغات بر اساس کلیک (PPC)
تبلیغات بنری (Banner Advertising)
ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)
بازاریابی موبایل (Mobile Marketing)
تبلیغات پیامکی (SMS Advertising)
بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Marketing)

 

گاهی در فهرست ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، به تبلیغات هدفمند و سفارشی شده (Targeted Advertising) و نیز تبلیغ مستقیم (Native Advertising) هم اشاره می‌شود.

اما با توجه به اینکه این دو عنوان، عملاً فراگیرتر هستند و هم‌رده با سایر موارد نیستند (می‌توانند سایر گزینه‌ها را هم پوشش دهند)، آنها را در فهرست بالا قرار ندادیم.

مشکلات پیش روی بازاریابی دیجیتال
دیجیتال مارکتینگ هم مانند سایر روش‌های دیگر دارای چالش‌هایی‌ست. سه تا از مهم‌ترین آن‌ها را در این بخش می‌خوانیم:

o مشتریان همه جا پخش هستند: تنوع بسیار زیاد رسانه‌ها، وجود انواع مختلف دستگاه‌های دیجیتال با روش‌های بیان، روش‌های تبلیغاتی و نمایشی مختلف، که هر کدام در زمانی خاص و متفاوت با نوع دیگر و در موقعیتی خاص و متفاوت، استفاده می‌شود.
o مشتریان بی‌محلی می‌کنند: جلب توجه مخاطب در رسانه‌های دیجیتال بسیار سخت‌تر شده است!
علاوه بر شرکت شما، بی‌نهایت شرکت دیگر در این کانال ارتباطی سهم دارند و دلیل آن هم ارزان قیمت بودن این روش نسبت به روش‌های تبلیغاتی سنتی‌ست.
o مشتریان مرموز شده‌اند: دسترسی به اطلاعات مخاطب سخت‌تر شده است! البته این اتفاق به خاطر امنیت بالای رسانه‌های دیجیتال نیست! موضوع چیز دیگری‌ست…
آن قدر اطلاعات به جا مانده از مشتریان در رسانه‌های دیجیتال زیاد شده که تحلیل “یک” نفر هم احتیاج به یک بررسی روان‌شناسانه و جامعه‌شناسانه دارد!! برای همین می‌گویم دسترسی به اطلاعات مخاطب سخت‌تر شده است!

منبع: HubSpot

 

 

 

 

سال ها همراهی بزرگان صنعت پخش افتخار ماست.

با ما در تماس باشید